ДО
ДОСТАВЧИЦИТЕ НА
МЕДИЙНИ
УСЛУГИ
Във връзка с постъпило писмо вх.
№ НС-20-464 от 30.09.2014 г. от представители на доставчици на медийни услуги
относно приложението на разпоредбата на чл. 205, ал. 5 от ИК и поставените в
отправеното запитване въпроси, а именно:
1. Спрямо кои категории
медии ЦИК ще санкционира забраната в Изборния кодекс? Освен вестниците и
телевизиите кои сайтове влизат в тази група? Включват ли се социалните мрежи,
блогинг платформите, страниците на медии във Facebook, Twitter
и прочие?
2. Какви мерки ще предприеме
ЦИК, за да гарантира равно третиране на медиите при прилагане на забраната и
как ще избегне повторение на ситуация от предходните избори, когато едни медии
бяха санкционирани, а други не?
3. Как ЦИК тълкува практика
за огласяване на социологически резултати в изборния ден, маскирани под друга
форма, привидно неотнасяща се към изборните резултати (музикални, литературни и
филмови класации и т.н.)?
Централната избирателна комисия
на основание чл. 57, ал. 1, т. 1 от ИК изразява следното становище:
1. Легалното
определение на „доставчик на медийна услуга" и на „медийна услуга" се съдържат
в разпоредбите на §1, т. 15 и 16 от ДР на ИК.
По
силата на §1, т. 16 от ДР на ИК „Доставчик на медийна услуга" е физическо лице -
едноличен търговец, или юридическо лице, което носи редакционна отговорност за
избора на съдържанието на медийната услуга и определя начина, по който тя е
организирана. Редакционна отговорност е упражняването на ефективен контрол
върху съдържанието, програмните схеми и каталога на предоставяните услуги.
По силата на
§1, т. 15 от ДР на ИК:
„Медийна
услуга" е създаването и разпространението на информация и съдържание,
предназначени за значителна част от аудиторията и с ясно въздействие върху нея,
независимо от средствата и технологията, използвани за предаването им. Медийни
услуги са:
а) печатните
медии - вестници, списания и други периодични издания;
б) медиите,
разпространявани чрез електронни съобщителни мрежи, като:
аа) обществените
и търговските електронни медии - лицензираните или регистрираните обществени
или търговски доставчици на аудио-визуални медийни услуги или радиоуслуги;
бб) онлайн
новинарските услуги - електронните издания на вестници, списания, информационни
агенции и други електронни издания.
Не са
медийни услуги социалните мрежи - фейсбук, туитър и други подобни, и личните
блогове.
2. Централната избирателна
комисия има установена практика да разглежда всички постъпили сигнали за
нарушения на забраната на чл. 205, ал. 5 от ИК и да постановява решение за
установяване на нарушение при огласяването на допитвания до общественото мнение
по повод изборите 24 часа преди изборния ден до обявяване на края на
изборния ден на територията на страната.
3. По силата на чл. 205, ал.
5 от ИК забраната включва огласяването на резултати от допитване до
общественото мнение по повод изборите 24 часа преди изборния ден до обявяване
на края на изборния ден на територията на страната независимо от формата, под
която е направено.