ОТНОСНО: : отразяването на информационно-разяснителна кампания за национален референдум на 25 октомври 2015 г. от обществените и търговските електронни медии и от доставчиците на печатни и онлайн новинарски услуги
На основание чл. 175, чл. 176, чл. 179, чл. 181, ал. 2, чл. 182, ал. 4, чл. 187 - 188, чл. 189 - 201 от Изборния кодекс във връзка с § 2 от ПЗР на Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление Централната избирателна комисия
Р Е Ш И:
Информационно-разяснителната кампания в програмите на обществените и търговските медии и печатните и онлайн новинарските издания започва на 25 септември 2015 г. и приключва в 24,00 ч. на 23 октомври 2015 г.
Информационно-разяснителната кампания се води на български език.
Инициативните комитети, партиите и коалициите, регистрирани за участие в информационно-разяснителната кампания имат право на еднакъв достъп до източниците на информация, която им е необходима за целите на информационно-разяснителната кампания.
Забранява се използването на информационно-разяснителната кампания по предмета на референдума, излъчвана в програмите на БНТ и БНР, търговските електронни медии, печатните медии и онлайн новинарските емисии, за пряка или скрита форма на предизборна агитация на партии, коалиции, местни коалиции, техните кандидати и независими кандидати, регистрирани за участие в изборите за общински съветници и кметове, насрочени за 25 октомври 2015 г.
Участници в информационно-разяснителната кампания
В информационно-разяснителната кампания в програмите на радио- и телевизионните оператори участват: регистрираните в Централната избирателна комисия по реда на чл. 16, ал. 2 от ЗПУГДВМС и Решение № 1534-НР от 22 август 2015 г. на ЦИК инициативни комитети, партиите и коалициите, поддръжници на позиция в подкрепа или на алтернативната позиция на въпроса на националния референдум.
Българска национална телевизия и Българско национално радио
Българската национална телевизия и Българското национално радио отразяват информационно-разяснителната кампания под формата на клипове, диспути и други форми, изрично договорени в споразуменията по т. 8.
Редът за представяне на инициативните комитети, партиите и коалициите в различните форми на информационно-разяснителната кампания по БНТ и БНР се определя от ЦИК чрез жребий за всяка една поотделно.
Жребият се провежда в присъствието на представителите на инициативните комитети, партиите и коалициите, участници в информационно-разяснителната кампания на националния референдум и представители на БНТ и на БНР не по-късно от 23 септември 2015 г. (31 дни преди деня на референдума).
Генералните директори на БНТ и БНР, съвместно с представляващите инициативните комитети, партиите и коалициите подписват отделни споразумения за БНТ и за БНР.
В споразуменията се определя времето на излъчване на отделните форми на информационно-разяснителната кампания в програмите на БНТ и БНР; други форми на тази кампания, освен клипове и диспути; времетраенето и броят на клиповете; условията на тяхното изработване (в случаите, когато техническата изработка се възлага на БНТ и БНР); екипите, формите, темите на диспутите и времето на тяхното излъчване и други условия.
Подписаните споразумения се изпращат от ръководствата на БНТ и БНР на ЦИК за одобряване не по-късно от 23 септември 2015 г.
Централната избирателна комисия одобрява постъпилите споразумения не по-късно от 24 септември 2015 г.
Излъчването на клиповете се заплаща предварително по тарифа, определена от Министерски съвет.
В информационните си емисии ръководствата на БНТ и БНР са длъжни да спазват принципите на равенство и обективност при отразяване на проявите на участниците в информационно-разяснителната кампания, като се гарантират еднакви възможности за представяне на различните становища по предмета на референдума.
В информационно-разяснителната кампания, излъчвана в програмите на БНТ и БНР, се забранява използването на елементи от търговска реклама, както и участието на членовете на инициативните комитети и на представители на партиите и коалициите участници в информационно разяснителната кампания в излъчваните търговски реклами.
Забранява се в търговска реклама да се отправят внушения в полза или във вреда на участниците в информационно-разяснителната кампания, както и по възможните отговори „да" и „не" на въпроса на референдума.
Клипове
Информационно-разяснителната кампания в програмите на БНТ и БНР започва и завършва с клипове с продължителност до 40 секунди за всеки от участниците в кампанията.
Времето на излъчването на встъпителните и заключителните клипове се определя в споразумението по т. 8.
В информационно-разяснителната кампания могат да бъдат излъчвани и други клипове на участниците в кампанията, разясняващи различните становища по предмета на референдума.
Времетраенето на клиповете, времето и броят на тяхното излъчване се определят в споразумението по т. 8.
Клиповете се предоставят от упълномощени представители на участниците в информационно-разяснителната кампания или се изработват от екипи на БНТ и БНР при едни и същи условия и цени, определени от техните ръководства. Заплащането се извършва предварително, преди излъчването на предаването.
Условията и цените се изпращат от БНТ и БНР незабавно на Сметната палата и на Централната избирателна комисия.
Други платени форми
Във времето на информационно-разяснителната кампания може да се използват и други платени форми с цел популяризиране на позициите на участниците в информационно-разяснителната кампания по предмета на националния референдум.
Времетраенето на другите платени форми, времето и броят на техните излъчвания се определят със споразумението по т. 8. Аудио- и аудио-визуалните материали включени в другите платени форми, се предоставят от упълномощените представители на участниците в информационно -разяснителната кампания по предмета на националния референдум или се изработват от екипи на БНТ и БНР при едни и същи условия и цени определени от техните ръководства.
Условията и цените се изпращат от БНТ и БНР незабавно на Сметната палата и на Централната избирателна комисия.
Диспути
Българската национална телевизия и Българското национално радио предоставят на участниците в информационно-разяснителната кампания телевизионно и радиовреме за диспути по предварително съгласувани теми с времетраене общо за всички излъчвани диспути не по-малко от 240 минути.
Половината от времето на един диспут се предоставя на инициативните комитети, партиите и коалициите, регистрирани в подкрепа на въпроса на референдума, а другата половина от времето – на инициативните комитети, партиите и коалициите регистрирани в подкрепа на алтернативната позиция.
Участие в диспутите могат да вземат и други лица, поканени от инициативните комитети партиите и коалициите, които да ги подпомагат при разясняване на застъпваната от тях позиция.
Времето се разпределя по равно между двете основни позиции по въпроса на референдума.
Регионални радио- и телевизионни центрове
Програмите на регионалните радио- и телевизионни центрове се използват от инициативните комитети, партиите и коалициите в информационно-разяснителната кампания по реда, предвиден за БНТ и БНР.
Регионалните радио- и телевизионни центрове предоставят общо не по-малко от 60 минути радио- и телевизионно време за диспути между представителите на участниците в информационно-разяснителната кампания на националния референдум.
Редът за участие в диспутите е определеният от ЦИК по реда на т. 7.
Половината от времето на един диспут се предоставя на инициативните комитети, партиите и коалициите, регистрирани в подкрепа на въпроса на референдума, а другата половина от времето – на инициативните комитети, партиите и коалициите регистрирани в подкрепа на алтернативната позиция.
Участие в диспутите могат да вземат и други лица, поканени от инициативните комитети партиите и коалициите, които да ги подпомагат при разясняване на застъпваната от тях позиция.
Времето се разпределя по равно между двете основни позиции по въпроса на референдума.
Екипите, формите и условията за реализиране на предаванията, както и темите на диспутите се определят съвместно от ръководителите на регионалните радио- и телевизионните центрове и представители на участниците в информационно-разяснителната кампания на националния референдум.
Предоставяне на време от търговските електронни медии
Електронни медии, с изключение на БНТ и БНР и техните регионални центрове, могат да предоставят време за отразяване на информационно-разяснителната кампания на участниците в информационно-разяснителната кампания на националния референдум при едни и същи условия и цени.
Условията и редът за предоставяне на време за отразяване на информационно-разяснителната кампания, както и тарифите се обявяват на интернет страницата на съответната медия по т. 29 не по-късно от 14 септември 2015 г. (40 дни преди деня на референдума). Заплащането се извършва предварително.
Условията, редът и тарифите по т. 30 се изпращат от търговските електронни медии на Сметната палата и се предоставят на ЦИК – за електронна медия с национален обхват, и на общинските избирателни комисии – за електронна медия с регионален и местен обхват, не по-късно от 25 септември 2015 г.
Доставчици на печатни и онлайн новинарски услуги
Доставчиците на печатните медии и онлайн новинарските услуги предоставят едни и същи условия и цени на участниците в информационно-разяснителната кампания на националния референдум, всички партии, коалиции и инициативни комитети, регистрирали кандидати, които обявяват на интернет страницата си до 14.09.2015 г. (не по-късно от 40 дни преди изборния ден) и се изпращат незабавно на Сметната палата и на Централната избирателна комисия. Заплащането на медийните услуги се извършва предварително.
Доставчик на печатна медия (вестници, списания, други периодични издания) или онлайн новинарски услуги (електронни издания на вестници, списания, информационни агенции и други електронни издания), публикувал материал, накърняващ правата и доброто име на лице, което представлява инициативен комитет, партия или коалиция е длъжен незабавно след получаването на отговор да го публикува. Публикуването на отговора става на същото място, със същия размер, вид и формат шрифт и без коментар.
Отговорът се публикува безплатно до обема на материала, на който отговаря.
Нарушаване на реда при провеждане на кампанията
Забранява се публикуването и излъчването на анонимни материали, свързани с информационно-разяснителната кампания.
При нарушаване на реда за провеждане на информационно-разяснителната кампания от доставчиците на медийни услуги участниците в информационно разяснителната кампания по предмета на националния референдум могат да подават жалби в срок до 24 часа след излъчването на съответното предаване.
Във всички аудио- и аудио-визуални материали трябва да се съдържа недвусмислено и разбираемо гласово или визуално послание, че купуването и продаването на гласове е престъпление.
Не могат да се излъчват под каквато и да е форма, включително и скрита такава (чрез използване на разнообразни форми за внушения и асоциации), резултати от допитвания до общественото мнение по повод на референдума в деня за размисъл (24 октомври 2015 г.) до обявяване края на деня на референдума (не по-късно от 19,00 ч. на 25 октомври 2015 г.).
Резултатите от социологически проучвания в деня на референдума (exit poll) се оповестяват след 19.00 ч. на 25 октомври 2015 г.
Жалбите се подават до:
а) Централната избирателна комисия - за доставчик с лицензия или регистрация с национален или регионален обхват;
б) общинската избирателна комисия, по седалището на доставчика, когато доставчикът има лицензия или регистрация с местен обхват.
Когато е излъчено предаване, накърняващо правата и доброто име на участник в информационно-разяснителната кампания, той има право на отговор при условията на чл. 18 от Закона за радиото и телевизията. Искането до съответния радио- или телевизионен оператор може да се направи в срок до 24 часа след излъчване на предаването. Отговорът се излъчва без коментар, с не по-продължително времетраене.
Когато жалбата е подадена до комисия, която не е компетентна, тя незабавно я изпраща на надлежната комисия, като уведомява жалбоподателя.
Компетентната избирателна комисия разглежда жалбата в срок до 24 часа от получаването й, а в деня на референдума незабавно, и постановява решение, което не подлежи на обжалване.
Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд чрез Централната избирателна комисия в тридневен срок от обявяването му.
относно: приемане на Правила за отразяване от Българската национална телевизия и Българското национално радио на проявите на кандидатите за общински съветници и за кметове в изборите на 29 октомври 2023 г., регистрирани от партиите, коалициите, местните коалиции и инициативните комитети по време на предизборната кампания