Централната избирателна комисия информира, че с параграф 145 от преходните и заключителните разпоредби на Изборния кодекс, (приет със ЗИД на ИК ДВ бр. 39/2016 г.) се въведе възможността да бъде гласувано във всички видове избори чрез система за дистанционно електронно гласуване посредством компютър или мобилно устройство.

Съгласно разпоредбата на параграф 145 въвеждането на системата за електронно дистанционно гласуване следва да бъде внедрена поетапно в срок до 2019 година, като законодателят е предвидил три отделни етапа, а именно:

  1. Провеждане на три симулации на дистанционно електронно гласуване, при които се гласува за измислени партии, коалиции или кандидати, в срок до 1 януари 2018 г.
  2. Провеждане на експериментално дистанционно електронно гласуване при произвеждане на избори след 1 януари 2018 г. Експериментално дистанционно електронно гласуване се провежда на три последователно произведени избори, включително частични избори.
  3. В случай че експериментално дистанционно електронно гласуване е проведено успешно - при гарантиране тайната на вота, сигурността на системата и осигурен граждански контрол върху изборния процес, и не са установени съществени нарушения при провеждането му, на изборите за членове на Европейския парламент от Република България през 2019 г. избирателите може да гласуват дистанционно електронно, като резултатите от гласуването се вземат предвид при определяне на резултатите.

В изпълнение на възложените по силата на параграф 145 от ПЗР на ИК задължения, на 20 декември 2016 година ЦИК подписа декларация за партньорство с ДАЕУ за съвместно участие в проект „Изграждане и внедряване на пилотна система за дистанционно електронно гласуване“, който се осъществява с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Добро управление“, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд. ДАЕУ е бенефициент по проекта, а ЦИК е партньор на същия. На 26 април 2017 година ДАЕУ и ЦИК подписаха Споразумение за партньорство между Централната избирателна комисия и Държавната агенция „Електронно управление“ за изпълнение на проект: „Изграждане и внедряване на пилотна система за дистанционно електронно гласуване“. Проектът е одобрен от управляващия орган и на 04.05.2017 година е сключен договор № BG05SFOP001-1.002-0015-C01/04.05.2017 г.

Проектът включва осъществяването на следните дейности:

Дейност 1. „Проучване и анализ на добрите практики за дистанционно електронно гласуване и провеждане на симулации на дистанционно електронно гласуване“ В рамките на тази дейност ще бъде извършено детайлно проучване в международен план на реализираните и въведени до момента решения за дистанционно гласуване по електронен път в други държави. Тази дейност е необходима, за да стъпи българската система за дистанционно електронно гласуване (ДЕГ) на възможно най-добрата основа, при отчитане на добрите практики, налични към момента. Резултатите от проучването ще бъдат обобщени и анализирани и ще послужат като основа за разработване на българската система.

Дейност 2. „Изграждане и внедряване на пилотна система за дистанционно електронно гласуване и провеждане на експериментално дистанционно електронно гласуване“ В рамките на тази дейност, с оглед предвиденото в Изборния кодекс въвеждане на реално дистанционно електронно гласуване на изборите за Европейски парламент през 2019 г., ще бъде разработена и внедрена пилотна система за дистанционно електронно гласуване. Чрез системата гражданите ще могат свободно да упражняват правото си на глас от всеки компютър или мобилно устройство, от всяка точка на света. Системата ще следва стриктно нормативните изисквания на Изборния кодекс, както и Препоръката на Съвета на Европа CM rec 2017(5), европейското и националното законодателство в областта на електронното управление. Избирателят ще прави своя избор чрез обща бюлетина, на която ще отбелязва по еднозначен начин своя вот. Бюлетината ще бъде проектирана по същия начин, както хартиената бюлетина. Системата ще позволява конфигуриране на бюлетини за всички видове избори според Изборния кодекс. Тя ще бъде с отворен изходен код и ще бъде използвана в предварителен период на електронно гласуване, определен в Изборния кодекс.

Дейност 3. „Информация и комуникация“ Дейността ще осигури популяризиране на проектните дейности, цели и постигнатите резултати.

Като партньор и в съответствие на подписаното Споразумение ЦИК подпомага ДАЕУ в разработване на техническата спецификация, методиката за оценка и съпътстващата документация за провеждане на обществената поръчка по всички дейности по проекта, а именно:

  1. По Дейност 1. „Проучване и анализ на добрите практики за дистанционно електронно гласуване и провеждане на симулации на дистанционно електронно гласуване“ :

- подпомага Бенефициента в разработването на техническа спецификация, методиката за оценка и съпътстващата документация за провеждане на обществена поръчка с предмет „Проучване и анализ на добрите практики за дистанционно електронно гласуване и провеждане на три симулации на дистанционно електронно гласуване“;

- след сключване на договор с изпълнителя на обществената поръчка, заедно със служители на ДАЕУ, осъществява текущ контрол върху работата на изпълнителя, приема резултатите от работата му, предоставя искания за необходими корекции, изпраща му необходимата информация и му осигурява контакти с други администрации, при необходимост;

- осъществява мониторинг и координация при изпълнението на дейността и подготвя информацията за техническите отчети, свързани с нея;

- одобрява техническите изисквания към системата (разработена, тествана и внедрена в изпълнение на дейността), включени в техническата спецификация за избор на изпълнител по реда на Закона за обществените поръчки (ЗОП), които са базирани на резултатите от анализа и препоръките по дейност „Проучване и анализ на добрите практики за дистанционно електронно гласуване и провеждане на симулации на дистанционно електронно гласуване“;

- организира и провежда експерименталното електронно дистанционно гласуване до 31 декември 2018 г., в изпълнение на разпоредбата на § 145. (1) от Избирателния кодекс;

- публикува аудиовизуален клип, радиоспот и 2 интернет банера на интернет страницата на ЦИК, както и на интернет страниците на съответните избирателни комисии;

- излъчва минимум 70 представители на избирателни комисии и администратори, които да бъдат обучени за работа със системата по дейност „Изграждане и внедряване на пилотна система за дистанционно електронно гласуване и провеждане на експериментално дистанционно електронно гласуване“;

- осъществява координация и комуникация с изпълнителя на дейността по изграждане и внедряване на системата за дистанционно електронно гласуване във връзка с техническото обезпечаване на изборния процес и определянето на представителите на избирателни комисии и администратори за участие в обучение за работа със системата;

- публикува на интернет страницата на ЦИК подробна информация за Проекта, включително неговите цели, дейности и очаквани резултати.

На 11 август 2017 г. Държавната агенция „Електронно управление“ обяви на интернет страницата си  https://www.e-gov.bg/ в профил на купувача обществена поръчка с предмет: „Проучване и анализ на добрите практики за дистанционно електронно гласуване и провеждане на три симулации на дистанционно електронно гласуване“. Крайният срок за подаване на оферти изтича в 17,30 часа 21 август 2017 г. Процедурата е на обща стойност 33 333.33 лв. (без ДДС).

В рамките на процедурата  по обявената обществена поръчка до 15 октомври 2017 г. ще бъдат извършени проучване и анализ на добрите световни практики за дистанционно електронно гласуване (ДЕГ) и разработени конкретни препоръки към българската система за дистанционно електронно гласуване, а до 15 ноември 2017 г. ще бъдат проведени три симулации на електронно гласуване от дистанция.

В съответствие с поетите ангажименти по споразумението ЦИК ще осъществява текущ контрол и ще приема резултатите от работата на избрания изпълнител по обществената поръчка за: „Проучване и анализ на добрите практики за дистанционно електронно гласуване и провеждане на три симулации на дистанционно електронно гласуване“, включващо извършване на евентуално необходими корекции в изпълнението на поръчката, осигурява контакти с други администрации, при необходимост, както и осъществяването на мониторинг и координация при изпълнението на дейността.

Календар

Решения

  • № 5157-МИ/НР / 17.01.2019

    относно: промяна в състава на ОИК – Кубрат, област Разград

  • № 5156-МИ/НР / 15.01.2019

    относно: промяна в състава на ОИК – Кубрат, област Разград

  • № 5155 / 10.01.2019

    относно: възлагане на обществена поръчка с предмет: „Предоставяне на таксиметрови услуги чрез безналично плащане с ваучери за нуждите на Централната избирателна комисия“

  • всички решения