Централна Избирателна Комисия
РЕШЕНИЕ
№ 661-ПВР/НС
София, 30 септември 2021 г.
ОТНОСНО: откриване на процедура „пряко договаряне“ за възлагане на обществена поръчка с предмет: „Изготвяне на аудио и аудио-визуални произведения (клипове) и други аудио-визуални и дигитални материали за провеждане на разяснителна кампания от Централната избирателна комисия за изборите за президент и вицепрезидент на републиката и за народни представители на 14 ноември 2021 г.”
Централната избирателна комисия открива процедура „пряко договаряне“ на основание чл. 18, ал. 1, т. 13 във връзка с чл. 182, ал. 1, т. 1 от Закона за обществените поръчки (ЗОП) поради възникнала необходимост от неотложно възлагане поради изключителни обстоятелства по смисъла на § 2, т. 17 от Допълнителните разпоредби на ЗОП и невъзможност да бъдат спазени сроковете по чл. 178, ал. 2 и 4 ЗОП, включително съкратените. Предметът на поръчката е „Изготвяне на аудио и аудио-визуални произведения (клипове) и други аудио-визуални и дигитални материали за провеждане на разяснителна кампания от Централната избирателна комисия за изборите за президент и вицепрезидент на републиката и за народни представители на 14 ноември 2021 г.” Обстоятелствата, обосноваващи неотложност, не се дължат на възложителя, предвид следните МОТИВИ:
Централната избирателна комисия при произвеждането на изборите за президент и вицепрезидент на републиката и за народни представители на 14 ноември 2021 г. е оправомощена и задължена съгласно разпоредбата на чл. 57, ал. 1, т. 32 във връзка с чл. 199а на Изборния кодекс – да предоставя информация, да организира и провежда разяснителна кампания относно правата и задълженията на гражданите в подготовката и произвеждането на изборите.
Разяснителната кампания съгласно императивната разпоредба на чл. 57, ал. 1, т. 32 ИК започва не по-късно от 15 дни преди изтичането на съответния срок, от който произтичат права и задължения за гражданите във връзка с изборите.
Основна задача на разяснителната кампания, която провежда Централната избирателна комисия предвид последните изменения в изборното законодателство, е информиране и разясняване на обществеността и на избирателите за новите моменти в изборния процес и конкретно - за възможностите и начина за гласуване със специализирани устройства за електронно машинно гласуване. Със ЗИД на ИК (ДВ, бр. 36 от 2021 г., в сила от 01.05.2021 г.) машинно гласуване се произвежда на всички видове избори, включително и местни избори, като в избирателните секции, с изключение на тези по чл. 212, ал. 5 ИК, избирателите гласуват само с бюлетина за машинно гласуване. Машинно гласуване ще се произвежда и в секции извън страната при определените в закона условия.
С Решение от 02.09.2021 г. на Народното събрание на Република България (обн., ДВ, бр. 73 от 03.09.2021 г.) са насрочени избори за президент и вицепрезидент на републиката на 14 ноември 2021 г., а с Указ № 245 от 14.09.2021 г. на президента на Република България (обн., ДВ, бр. 77 от 16.09.2021 г.) на 14 ноември 2021 г. са насрочени предсрочни избори за народни представители. Едновременното произвеждане на избори за президент и вицепрезидент на републиката и избори за народни представители ще се осъществи за първи път и с оглед изключително кратките срокове дори и при прилагане на § 3, ал. 1 от Допълнителните разпоредби на Изборния кодекс, за ЦИК като възложител възниква невъзможност да изпълни нормативно установените в Изборния кодекс дейности, свързани с подготовката, организацията и произвеждането на тези избори.
Централната избирателна комисия е задължена да предприеме всички действия, за да гарантира изпълнението на правомощията си във връзка със законовото си задължение по разяснителната кампания при произвеждането на изборите и с цел спазване на срока по чл. 57, ал. 1, т. 32 ИК, поради което следва да приложи горепосочената процедура по ЗОП.
През последните пет години при произвеждане на избори Централната избирателна комисия, предвид прогнозната стойност на услугата, във връзка с разяснителната кампания е провеждала процедури или директно е възлагала изпълнението на услугата на „ПРЕМИЕРСТУДИО ПЛЮС“ ООД и „АДВЕР ТЕХ“ ООД.
Изборът на някой от тези изпълнители, от една страна, ще осигури бързина при изработване на видеоклипове, слоган, и други материали, а от друга същите са запознати със спецификата на изборния процес, респективно с акцента на разяснителната кампания на ЦИК.
Гореизложеното мотивира ЦИК да покани „ПРЕМИЕРСТУДИО ПЛЮС“ ООД и „АДВЕР ТЕХ“ ООД за провеждане на преговори и след класиране на участниците - сключване на договор.
Поради взаимната свързаност на всички дейности в настоящата поръчка и необходимостта от паралелно изпълнение на отделните дейности настоящата поръчка не може да бъде разделена на обособени позиции. Разделянето на обществената поръчка на обособени позиции е нецелесъобразно, необосновано и може да доведе до невъзможност за разяснение правата и задълженията на избирателите.
Въз основа на изложеното може да се направи мотивирано заключение за законосъобразност и целесъобразност на действията на Централната избирателна комисия за възлагане на дейностите, включени в предмета на обществената поръчка, при условията и по реда на процедурата по чл. 182, ал. 1 т. 1 ЗОП.
На основание чл. 57, ал. 1, т. 32 от Изборния кодекс, чл. 18, ал. 1, т. 13 и чл. 182, ал. 1, т. 1 от Закона за обществените поръчки (ЗОП) и чл. 65 ППЗОП
Р Е Ш И :
7.1. В случай на изменение на договора ИЗПЪЛНИТЕЛЯТ се задължава да предприеме необходимите действия за привеждане на гаранцията за изпълнение в съответствие с изменените условия в срок до 5 (пет) работни дни от подписването на допълнително споразумение за изменението.
7.2. Гаранцията за изпълнение се представя в една от формите, определени в чл. 111 ЗОП.
7.3. Условията на представяне, задържане или освобождаване на гаранцията за изпълнение ще бъдат уредени в договора за възлагане на обществена поръчка въз основа на проведените преговори.
8.1. За участника в преговорите не следва да са налице основанията за отстраняване по чл. 54, ал. 1 ЗОП.
8.2. Основанията за отстраняване се прилагат съобразно чл. 57 ЗОП.
8.3. Доказването липсата на основанията за отстраняване се извършва по реда на чл. 58 ЗОП при условията на чл. 67, ал. 5 и чл. 112, ал. 1, т. 2 ЗОП.
а) документи, удостоверяващи липсата на основанията за отстраняване по чл. 54, ал. 1 ЗОП.
б) декларация по чл. 3, т. 8, вр. чл. 5, ал. 1, т. 3 и чл. 4 от Закона за икономическите и финансовите отношения с дружествата, регистрирани в юрисдикции с преференциален данъчен режим, контролираните от тях лица и техните действителни собственици.
в) декларация за липсата на обстоятелствата по чл. 69 от Закона за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобито имущество.
- да създадат обществената поръчка в Централизираната автоматизирана информационна система „Електронни обществени поръчки“;
- да администрират дейностите, свързани с провеждането на обществената поръчка.
решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд чрез Централната избирателна комисия в тридневен срок от обявяването му.
Зам.-председател: Емил Войнов
Секретар: Севинч Солакова
ССт/ЛТ
* Публикувано на
относно: жалба от Деян Николаев Николов – общински съветник в Столичния общински съвет, срещу решение № 1140-МИ/21.03.2024 г. на ОИК – Столична
относно: жалба от О. Г. З. срещу решение № 167-МИ от 21.03.2024 г. на ОИК – Кубрат
относно: определяне на изпълнител по обществената поръчка с предмет: „Предоставяне на преводачески услуги за нуждите на Централната избирателна комисия”