Централна Избирателна Комисия
РЕШЕНИЕ
№ 2283-МИ
София, 23 март 2021 г.
ОТНОСНО: жалба от Борис Цветков Цветков, кандидат за народен представител, и в качеството му на упълномощен представител на коалиция „БСП за България, срещу решение № 88-НС от 17.03.2021 г. на РИК № 24 - София
В Централната избирателна комисия е постъпила жалба с вх. № НС-11-39 от 20.03.2021 г. от Борис Цветков Цветков, кандидат за народен представител, и в качеството му на упълномощен представител на коалиция „БСП за България, срещу решение № 88-НС от 17.03.2021 г. на РИК № 24 – София, с което на основание чл. 186, ал. 1 ИК се указва на кмета на административен район „Искър“ – СО, да премахне и изземе агитационни материали, поставени в нарушение на чл. 183, ал. 3 ИК.
В жалбата се твърди, че обжалваното решение на РИК № 24 – София, е незаконосъобразно поради съображения, които са подробно изложени в жалбата.
Централната избирателна комисия намира, че жалбата е допустима, подадена е в законоустановения тридневен срок от обявяването на решението от лице с правен интерес и срещу акт, който подлежи на оспорване, а по същество е неоснователна по следните съображения:
С оспореното решение РИК № 24 – София, е указала на кмета на район „Искър“ да премахне и изземе агитационните материали, поставени в нарушение на разпоредбата на чл. 183, ал. 3 ИК, като се е мотивирала с обстоятелството, че предпазната ограда, на която са поставени, е общинска собственост и мястото не попада в обхвата на заповедта на кмета на Столична община за поставяне на агитационни материали.
Видно от представения към преписката констативен протокол за извършена проверка от 17.03.2021 г. РИК № 24 – София, е установила, че на предпазната ограда на кръстовището на бул. „Христофор Колумб“ и бул. „Асен Йорданов“ в гр. София, от двете му страни са поставени агитационни материали на Борис Цветков Цветков, кандидат за народен представител, издигнат от коалиция „БСП за България“. Това обстоятелство не се оспорва от жалбоподателя в жалбата, като само се уточнява, че като официално регистриран кандидат същият на основание Закона за събранията, митингите и манифестациите надлежно е уведомил кмета на Столична община за предстоящите постоянни предизборни прояви на над 24 места и локации в район „Искър“, както и за предвиденото при осъществяване на проявите поставяне на информационно-агитационни материали за връзка на гражданите с организаторите.
Централната избирателна комисия намира този довод на жалбоподателя за неоснователен. Разпоредбата на чл. 183, ал. 3 ИК изрично определя, че агитационните материали се поставят на определени от кмета места, а на сгради, огради и витрини – с разрешение на собственика или управителя на имота. В изпълнение на горепосочената разпоредба със Заповед № СОА-21-РД09-390 от 04.02.2021 г. на кмета на Столична община са определени местата за поставяне на агитационни материали от политическите партии, коалиции и независими кандидати на територията на град София.
В конкретния случай със съгласувателно писмо във връзка с постъпило уведомление от Българска социалистическа партия – Районен съвет – Искър, и на основание Закона за събранията, митингите и манифестациите Столична община е съгласувала разполагане на пунктове с посочени локации на територията на район „Искър“ за провеждане на срещи и разговори на открито с граждани, но не и за поставяне на агитационни материали по смисъла на чл. 183, ал. 3 ИК.
С посочването в уведомителното писмо от Борис Цветков до кмета на Столична община на местата на територията на район „Искър“, на които ще се провеждат срещи и разговори на открито с граждани и раздаване на информационни и агитационни материали, и даденото разрешение, не може да се счита, че е спазена разпоредбата на чл. 183, ал. 3 ИК, тъй като тя касае поставянето на агитационните материали на определени от кмета на общината места, а не провеждането на предизборни и агитационни мероприятия на открито.
Предвид изложените съображения Централната избирателна комисия намира, че е налице безспорно нарушение от обективна страна на разпоредбата на чл. 183, ал. 3 ИК и обжалваното решение на РИК № 24 – София, се явява правилно и законосъобразно.
При проведеното гласуване на предложението за решение Централната избирателна комисия не постигна необходимото мнозинство от две трети от присъстващите членове, като от присъстващите в залата 16 членове на комисията, „ЗА“ това предложение за решение гласуваха 9 членове и „ПРОТИВ“ 7 членове.
Предвид изложеното и на основание чл. 57, ал. 1, т. 26а във връзка с чл. 53, ал. 4, изр. второ от Изборния кодекс Централната избирателна комисия
Р Е Ш И:
ПОСТАНОВЯВА решение за отхвърляне по смисъла на чл. 53, ал. 4, изр. второ от Изборния кодекс.
ВРЪЩА административната преписка на РИК № 24 – София.
Решението на РИК № 24 – София, подлежи на обжалване пред Административен съд – София-град, чрез РИК № 24 – София, в тридневен срок от обявяване на настоящото решение.
Председател: Александър Андреев
Секретар: Севинч Солакова
МБ/ЛТ
* Публикувано на
относно: временна замяна на член на ОИК – Добричка, област Добрич
относно: промени в състава на ОИК – Кула, област Видин
относно: приемане на Правила за отразяване от Българската национална телевизия и Българското национално радио на проявите на кандидатите за общински съветници и за кметове в изборите на 29 октомври 2023 г., регистрирани от партиите, коалициите, местните коалиции и инициативните комитети по време на предизборната кампания